Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó

FEOR kód
214301

Foglalkozási terület
Informatika

Átlagkereset
bruttó 600 000 Ft/hó

Miből fog állni a munkám, ha az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” foglalkozást választom?

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” filmek, rajzfilmek, videoklipek, számítógépes játékok vizuális effektjeiben alkalmazott számítógépes animációkat készít. Tevékenysége a produkciók előkészítési és gyártási fázisaitól, az ötlettől, forgatókönyvtől, a storyboardon, animatikon át az animálásig és az utómunkáig terjed.

A játék médiaelemeit megtervezi és megvalósítja. Feladata, hogy meghatározza a játék pontos működését, valamint megteremtse a játékélményt. Így általában van, aki a történetet írja, kitalálja a teljes világot, de akad, aki egy-egy jól elkülöníthető területért felel – például pályadesign, küldetések, balansz. Egyéni és csoportos játékokhoz interaktív tranzakciókat tervez és valósít meg. 3D grafikai programot alkalmaz. Szakszerűen kezeli és alkalmazza a digitális kép- és hangkezelő programokat, valamint az ide tartozó fotó-, film-, TV, videó-, világítás- és hangtechnikai berendezéseket. Beállítási rajz-készítő, forgatókönyv (storyboard) rajzoló, sík és plasztikus figuratervező, mozdulatterv-rajzoló, háttérkészítő és számítógépes munkafolyamatokat lát el. Felhasználó és szerveroldali programokat készít.

Területek

3D Artist: Modellező, aki megalkotja a játék világában megjelenő objektumokat. Ezek az objektumok lehetnek épületek, karakterek, fegyverek, járművek, kellékek és a felhasználói felület elemei. A 3D művészek specialistája az animátor, aki mozgásba hozza a karaktereket, és rögzíti a mozgásfázisokat.

Level Designer: Pályatervező vagy környezeti tervező, aki gondoskodik a játék működőképességéről és belső összhangjáról. Ő építi a játék környezetét, szintjeit és küldetéseit.

Technical Artist: Technikai művész az, aki a 3D-t inkább technikai oldalról közelíti meg (Object optimalization, Collusions, Volumes, Physics). Közel áll hozzá a programozás, kódolás is.

GamePlay Programmer: Programozó, aki a kódok formájában valósítja meg a játék mechanikáját, logikáját és mesterséges intelligenciáját.

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó”?

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” elsősorban informatikai eszközökkel dolgozik, munkaeszközei:

  • Számítógép (személyi számítógép vagy laptop) internetkapcsolattal;
  • Szoftverek, például:
    • Szerver és desktop/mobil operációs rendszerek (pl. Windows, Linux, Android, iOS);
    • Web fejlesztő eszközök (pl. MS Visual Web Developer);
    • Multimédia fejlesztő eszközök (pl. Adobe CS);
  • Hardverek, például: szkenner, digitális fényképezőgép, videó és DVD lejátszó.

Milyen munkakörnyezetben fogok dolgozni, ha „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” leszek?

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” a munkáját beltéri helyszínen, irodában, jellemzően a számítógépe előtt ülve végzi. Önálló vállalkozóként vagy távmunkában történő foglalkoztatás esetén otthon is dolgozhat. Amennyiben csapatmegbeszélésekre kerül sor, annak a helyszíne egy arra alkalmas tárgyaló vagy interneten keresztül történő konferencia megbeszélés (például Skype).

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” 40 órás, szokásos munkaidőben, többnyire egyműszakos munkabeosztásban dolgozik. Csúcsidőszakokban (rövid határidős megbízások esetén) túlmunka előfordulhat. A munka jellegéből adódóan a kötetlen munkaidőben ill. a távmunkában történő foglalkoztatás is jellemző lehet.

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” szeretnék lenni?

Ahhoz, hogy valaki „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozóként” dolgozzon, két lehetséges továbbtanulási irányt is választhat. A szakgimnáziumokban, az „Informatika” szakmacsoporton belül folyó „Multimédia-alkalmazásfejlesztő” (OKJ 55 213 05) ráépülő szakképesítés megszerzése az egyik lehetséges út. Az oktatás történhet iskolarendszerű nappali vagy esti-levelező, valamint iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében. Aszerint, hogy melyik képzési formát választjuk, eltérő a képzés időtartama.

Az iskolarendszerű képzési idő 0,5 év.

Az esti-levelező vagy a felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 400-600 óra között változhat a képzési idő.

A másik lehetőség a felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés a Programtervező informatikus (Computer Scientist) alapképzési szakra.

A képzési idő félévekben: 6 félév

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény)

A „Multimédia-alkalmazásfejlesztő” (OKJ 55 213 05) ráépülő szakképesítés megszerzésének előfeltétele a „Szoftverfejlesztő” (OKJ 54 213 05) szakképesítés megszerzése.

Továbblépési lehetőség: „Webfejlesztő” (OKJ 55 213 02), „Mobilalkalmazás-fejlesztő” (OKJ 55 213 04) ráépülő szakképzésben való részvétel vagy a „3D modellező” (OKJ 51 213 04), „Animáció-készítő” (OKJ 51 213 05) részszakképesítés megszerzése, valamint a mester és doktori képzésekben való részvétel.

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

A szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

A régió iskolái közül az alábbiakban folyik képzés

  • Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)
  • Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Budapest)
  • SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium (Budapest)
  • Soter-Line Oktatási Központ (Budapest)
  • Ruander Oktatóközpont (Budapest)

A Programtervező informatikus (BSc) alapképzést folytató felsőoktatási intézmény a régióban

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem (Budapest)

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” foglalkozást választom?

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” tevékenysége szellemi munka. A szakember sok időt tölt számítógépes ülőmunkával az irodában. A számítógép előtt végzett ülőmunka ergonómiai kockázati tényező, és fokozottan igénybe veszi a mozgásszerveket, szemet, idegrendszert, szív- és érrendszert.

A következő egészségügyi követelmények szükségesek az Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó szakma gyakorlásához:

  • tartós ülőmunkával járó igénybevételre alkalmas mozgásszervi (gerinc, kéz, kar), szív- és érrendszeri, anyagcsere, endokrinológiai, idegrendszeri (egyes eszméletvesztéssel járó kórképek kizáró okot jelenthetnek) és pszichés (fokozott figyelemre és együttműködésre van szükség) egészségi állapot;
  • jó látás.

Egészségre ártalmas tényezők lehetnek:

  • ergonómiai kóroki tényezők (tartós ülés, billentyűzet- és egérhasználat hatásai);
  • fokozott figyelem, időkényszer okozta stressz;
  • képernyő, számítógép tartós használata által kiváltott egészségkárosító tényezők (látás, idegrendszeri elváltozások).

A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülésspecifikus módosításával, a munkakörnyezet ergonómikus kialakításával, speciális eszközök beszerzésével, megfelelő védőeszközök használatával, mozgás-, látás- és hallássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok jelentős részének elvégzése. Meghatározó, hogy a mozgás-, a látó- ill. hallórendszer mely része, mikor és mennyire károsodott, és ez milyen mértékű funkciócsökkenést okoz.

Milyen személyes jellemzők előnyösek az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” foglalkozásnál?

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” szakma azoknak felel meg leginkább, akikre jellemzőek az alábbi kompetenciák, érdeklődés és munkamód típusok:

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek)

  • Digitális kompetencia a hardverek és a szoftverek üzemeltetéséhez;
  • Kreativitás új szoftver kifejlesztéséhez;
  • Logikus gondolkodás a fejlesztéshez, programozáshoz;
  • Önállóság a munkafolyamat megtervezésében;
  • Figyelem egy adott feladatra történő összpontosításhoz és az információk közötti gyors tájékozódáshoz;
  • Kitartás a tesztelés során.

Érdeklődési irányok: Elemző – Alkotó – Tárgyias

Az ilyen érdeklődésű emberekhez közel áll a tervezői tevékenység, az elemzés és a logikai feladatok megoldása. A munkafolyamatokban szeretnek a dolgok mélyére látni és a problémák megoldásához elméleti úton eljutni. Fontos számukra, hogy egy tevékenység végzése során legyen elég idő a kidolgozásra. Olyan tevékenységeket tartanak vonzónak, ahol korábban megszerzett ismereteik, képességeik és készségeik segítségével új, esetleg mások által még nem ismert megoldásokat találhatnak ki különféle helyzetek, kérdések, problémák megoldására. Szívesen dolgoznak eszközökkel vagy gépekkel (pl. számítógép). Szeretik, ha munkájuknak kézzelfogható eredménye van.

Munkamód: Tárgyias – Gyakorlatias – Aprólékos

Ez azt jelenti, hogy az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” tevékenysége termékek (szoftverek) létrehozására irányul. Elsősorban azt kedveli, ha munkája során a munkafolyamatokat egyedül, saját tempójában végezheti. Előnyben részesíti, ha az általa végzett munka során kézzelfogható dolgokkal foglalkozhat. A feladatokat pontosan, sorrendben szereti végezni.

Milyen eséllyel találok munkát, ha „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” leszek?

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” szakemberek rendkívül jó elhelyezkedési eséllyel indulhatnak a munkaerőpiacon. Folyamatos megújulások, új fejlesztések jellemzik a szektort. Elhelyezkedhet animációs, grafikai vagy filmstúdiókban, játékfejlesztő vagy reklámcégek munkatársaként. Szabadúszóként is dolgozhat: a kreatív iparban nagy a kereslet a megbízható animációs szakemberek iránt.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma hasonlóan alakul, mint a képzést elvégzők száma, ezért talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

Mennyi lesz a bérem, ha „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozóként” fogok dolgozni?

A fizetés az animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó informatikus szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve a vállalkozás méretétől, földrajzi elhelyezkedésétől, árbevételétől függően változhat.

Az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” fizetése jelentősen meghaladja az országos átlagbért.

Az átlagkereset havi bruttó 600 000 Ft/hó.

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha az „Animáció/számítógépes játék/multimédia-programozó” foglalkozást választom?

  • Hangtechnikus
  • Képtechnikus
  • Videótechnikus
  • Számítógépes grafikus
  • Webdesigner
  • Weboldal-grafikus
  • Multimédia-alkalmazásfejlesztő
  • Rendszertervező
  • Tartalommenedzser, elektronikus megjelenés
  • Multimédiafejlesztő
  • Szoftvertervező
  • Alkalmazásfejlesztő informatikus
  • Alkalmazási rendszergondozó
  • Infokommunikációs alkalmazásfejlesztő
  • Informatikai alkalmazásfejlesztő
  • Internetes alkalmazásfejlesztő
  • Programfejlesztő
  • Számítógépes programozó
  • Alkalmazás-programozó
  • Adatbázis fejlesztő
  • Számítógép telepítő
  • Számítógép kezelő/operátor
  • Szoftvertelepítő
  • Rendszertesztelő
  • Szoftvertesztelő

Rokon foglalkozások

  • Alkalmazásprogramozó
  • Adatbázis-tervező és -üzemeltető
  • Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus
  • Grafikus és multimédiatervező
  • Hálózat- és multimédia-fejlesztő
  • Térinformatikus
  • Egyéb szoftver- és alkalmazásfejlesztő, -elemző