Gépjármű- és motorkarbantartó, javító

GÉPJÁRMŰ- ÉS MOTORKARBANTARTÓ, -JAVÍTÓ

Foglalkozási terület: Gépészet, nehézipar és egyéb műszaki terület

6-jegyű FEOR kód: 733100

 

Miből fog állni a munkám, ha a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” foglalkozást választom?

 

A „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” a forgalomban lévő gépjárművek karbantartásával, javításával foglalkozik. Ez a gépjármű teljes egészére vonatkozik: a motorra, futóművekre és egyéb berendezésekre, alkatrészekre. Feladata a gépjárművek valamennyi fődarabjának le- és felszerelése, szét- és összeszerelése, hibakeresése és javítása. Felújított vagy új fődarabokból a gépjármű összeszerelése. Elvégzi a szükséges, rendszeres felülvizsgálatokat, műszaki vizsgáztatást, eredetiség- és környezetvédelmi vizsgálatot. Az esetleges hibákat feltárás után elhárítja, a gépjárművet az előírásoknak megfelelően beállítja. Az autószerelő szakosodhat bizonyos autómárkákra, de foglalkozhat minden autómárkával is, azaz lehet „márkafüggetlen”.

Az autószerelő feladata a járművek motorjához, erőátviteli szerkezetéhez valamint alépítményéhez tartozó, valamennyi fődarab hibáinak megállapítása, ezek karbantartása, javítása és felújítása. Meghibásodott járművek esetén diagnosztizálja a problémát, és feltárja a hiba lehetséges okait. A hiba okának megismerése után felméri, hogy milyen alkatrészek szükségesek a javításhoz, majd megtervezi a munkafolyamatot. A javításhoz szükséges alkatrészek és munkaórák száma alapján kiszámítja a várható költségeket. Javaslatot tesz az elvégzendő munkára, árajánlatot ad. Beszerzi a szükséges alkatrészeket. A gépjármű szerkezeti egységeinek – pl. motor, futómű, fékek, kormány – hibáit javítja, karbantartja. A munka befejezése után ellenőrző méréseket végez. Szükség esetén próbaúttal ellenőrzi a jármű megfelelő működését. Felkészíti a járművet a hatósági vizsgálatokra (pl. (környezetvédelmi- és műszaki vizsga). Az időszaki, kötelező felülvizsgálatok során meggyőződik a gépjármű megfelelő állapotáról, illetve elvégzi az ilyenkor esedékes kötelező karbantartást, a szükséges javításokat, méréseket. Számítógép alkalmazásával, a megadott paraméterek ellenőrzésével elvégzi a jármű eredetiségvizsgálatát. A különböző vegyi anyagokat, olajokat, kenőanyagokat a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően használja, a gépjárműveket is ennek megfelelően javítja. Rögzíti a vizsgálatok, mérések, javítások adatait a jármű szervizkönyvébe, és a szerviz saját nyilvántartásába is. Követi a szakmai újításokat. A gyors technológiai fejlődés miatt elengedhetetlen, hogy az autószerelő folyamatosan képezze magát, figyelje és megtanulja az új módszereket, technikákat. Kapcsolatot tart az ügyfelekkel. Időpontot egyeztet, az ügyféltől kapott információ alapján vizsgálja meg a járművet, szintén az ügyféllel egyeztet a tervezett javításokról, majd értesíti, amikor a munkával elkészült.

Az autóelektronikai műszerész a gépjármű akkumulátorok diagnosztikai vizsgálatát végzi. Megfelelő töltöttséget biztosít a jármű hálózatán belül vagy külső feszültségforrásról. A töltési-, indítórendszert és részegységeit (pl. generátor, feszültségszabályzó, indítómotor stb.) ellenőrzi. Beépített vagy kiszerelt állapotban javítja, felújítja, az alkatrészcseréket elvégzi. Az összetett rendszer működésében bekövetkezett hiba esetén, a hibajelenségből és a diagnosztikai ellenőrzés során nyert adatokból behatárolja a hiba okát. Elvégzi a jeladók, beavatkozók egyedi vizsgálatát, alkatrészcserével történő javítását. A világító, fény- és hangjelző berendezések hatósági előírásoknak megfelelő kialakítását és működését ellenőrzi. Feladata a menetdinamikai szabályzó rendszerek (ABS, ASR, ESP stb.), elektromechanikus szervókormányok, szélvédő törlő- és mosóberendezések, a fűtő és légkondicionáló berendezés ellenőrzése, karbantartása és javítása. A vagyonvédelmi rendszerek (riasztó, központi zár stb.) utólagos beszerelését, karbantartását, ellenőrzését, javítását végzi.

 

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító”?

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító munkavégzéshez használt legjellemzőbb eszközei a következők:

  • kéziszerszámok: fogó, csavarhúzó, csavarkulcs, kalapács;
  • diagnosztikai műszerek, pl. motor-, fékdiagnosztikai műszer;
  • autóemelő;
  • fékpad;
  • alkatrészek;
  • számítógép megfelelő programokkal, internetkapcsolattal;
  • irodatechnikai eszközök: íróeszköz, papír, fénymásoló, nyomtató, számológép, telefon, mobiltelefon.

 

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító munkája során gyakran használ olajokat, zsírokat, kenőanyagokat, valamint gumi- és műanyagtömítéseket.

 

Milyen munkakörnyezetben fogok dolgozni, ha „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” leszek?

 

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító munkaidejét többnyire belső térben, műhelyben tölti, de a szabadban is végezhet javításokat. A nagyobb autóipari cégeknél, járműfenntartással foglalkozó üzemekben, márkaszervizekben jellemzően jobb körülmények között folyik a munka. Ezek többnyire modernebb és összetettebb felszereléssel vannak ellátva, mint a kisebb műhelyek. A kisvállalkozók esetében, ahol egy-egy szakember dolgozik, a tőkeerősség függvénye, hogy mennyire korszerű a munkahelyi környezet.

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító a szokásos munkarend szerint, heti 40 órában dolgozik. A munkaidő beosztás függ az őt alkalmazó cég munkarendjétől, így jellemző lehet akár a többműszakos munkarend és a hétvégi munkavégzés is. Munkaidő beosztása vállalkozóként igazodik a megrendelő igényeihez. Gyakran délután vagy hétvégén is dolgozik, ha a megrendelő rövid határidőre kéri a javítást.

 

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” szeretnék lenni?

 

Arra, hogy valaki gépjármű- és motorkarbantartó, -javítóként dolgozzon, a „Közlekedés” szakmacsoporton belül több szakképesítés megszerzése is lehetőséget nyújt. Az Autószerelő (OKJ 54 525 02) és az Autóelektronikai műszerész (OKJ 54 525 01) szakmák oktatása szakgimnáziumokban történik, iskolarendszerű nappali vagy esti-levelező, valamint iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében. Aszerint, hogy melyik képzési formát választjuk, eltérő a képzés időtartama. Szakgimnáziumokban, ágazati érettségi esetén 4+1 év alatt, annak hiányában 2 év tanulással szerezhető meg a szakképesítés.

Az esti-levelező vagy a felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 800-1000 óra között változhat a képzési idő.

Az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama: 5 évfolyamos képzés esetén a 10. évfolyamot követően 140 óra, a 11. évfolyamot követően 140 óra;

2 évfolyamos képzés esetén az első szakképzési évfolyamot követően 160 óra.

 

Kapcsolódó részszakképesítések:

 

Autótechnikus (OKJ 55 525 01)

Gázautószerelő (OKJ 55 525 02)

 

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény):

 

Az Autószerelő (OKJ 54 525 02) és az Autóelektronikai műszerész (OKJ 54 525 01) szakképesítés megszerzésének előfeltétele: érettségi.

 

Továbblépési lehetőség: a Járműipari karbantartó technikus (OKJ 55 523 07) szakképesítés megszerzése.

 

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

 

Az Autószerelő vagy az Autóelektronikai műszerész szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

A régió iskolái közül az alábbiakban folyik képzés:

 

Váci Szakképzési Centrum Király Endre Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, Vác

Váci Szakképzési Centrum Madách Imre Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma, Gödöllő

Tatabányai Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Tata)

Érdi Szakképzési Centrum Kós Károly Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Érd)

Érdi Szakképzési Centrum Csonka János Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája (Szigetszentmiklós)

Salgótarjáni Szakképzési Centrum Borbély Lajos Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma (Salgótarján)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Csonka János Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Fáy András Közlekedésgépészeti, Műszaki Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

 

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” foglalkozást választom?

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító munkája hajlott, álló, térdelő, guggoló és fekvő testhelyzetben történő, közepesen nehéz fizikai munka. A szakma gyakorlása fokozott mozgásszervi igénybevételt jelent. A gerincen és a lábakon kívül a kar és a kezek is fokozott megterhelésnek vannak kitéve. A munkadarabok mozgatása, a kézi és gépi szerszámok kezelése a kéz és a karok izmait, ízületeit veszi erősen igénybe. Guggolásnál, térdelésnél a térdízületek kapnak fokozott terhelést.

Szükséges egészségi tényezők:

  • jó látásélesség;
  • teljes látótér;
  • jó tér- és mélységlátás;
  • ép hallás;
  • jó beszédértés;
  • jó egyensúlyérzék;
  • a munkavégzéshez, álláshoz, járáshoz és tartós kényszertesttartáshoz mozgásszervi terhelhetőség;
  • a közepesen nehéz fizikai munkavégzéshez szükséges napi energiaigény biztosításához megfelelő szív- és érrendszeri, valamint légzőszervi, anyagcsere, immunrendszeri, hormonális és pszichés egészségi állapot;
  • folyamatosan fokozott figyelem és éber tudatállapot;
  • allergizáló anyagokkal való munkavégzésre alkalmas egészségi állapot;

Korlátozó tényezők:

  • beszélőképesség zavara;
  • kézi anyagmozgatása korlátozott;
  • együttműködést kívánó munkát nem végezhet;
  • zajos munkahelyen nem dolgozhat;
  • kéz- és kar-, valamint egésztest-vibrációval járó munkát nem végezhet;
  • poros, füstös, gázos, gőzös munkahelyen munkát nem végezhet;
  • szabadban munkát nem végezhet.

 

Az autószerelőt munkája során a következő környezeti ártalmak, veszélyek érhetik:

  • Egészségre ártalmasak, és allergiás reakciót válthatnak ki a munkavégzés során használt veszélyes anyagok, mint a benzin, petróleum, gázolaj, kenőanyag, motorolaj;
  • Ártalmas a kibocsátott gáz, a szénmonoxid;
  • Balesetveszély áll fenn a kézi és a gépi szerszámok használatakor;
  • Porártalom érheti, amikor csiszolásokat végez;
  • Hideg- és hőhatásnak van kitéve a szabadban végzett munka során;
  • Pszichikai nehézséget jelent a fokozott figyelem a bonyolult alkatrészek precíz szerelése során, illetve a megrendelők felől érkező „nyomás” a javítások mielőbbi befejezésére.

 

Milyen személyes jellemzők előnyösek a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” foglalkozásnál?

 

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító szakma azoknak felel meg leginkább, akikre jellemzőek az alábbi kompetenciák, érdeklődés és munkamód típusok:

 

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek):

  • Kézügyesség a járművek szét- ill. összeszereléséhez, a hibakereséshez;
  • Technológiai, műszaki kompetencia a munkavégzéshez használt gépek, eszközök működtetéséhez;
  • Térbeli gondolkodás a jármű szerkezeti egységeinek kezeléséhez, működésének átlátásához;
  • Fizikai erőnlét a gépjármű fődarabok (pl. motorok) emeléséhez, cipeléséhez;
  • Figyelem, mert a javításokhoz kapcsolódó mérések nagy odafigyelést igényelnek;
  • Felelősségtudat, hiszen a gépjárművek karbantartása nagy felelősséggel jár, a nem megfelelő munkának súlyos következményei lehetnek;
  • Vállalkozói kompetencia saját vállalkozás indításához.

 

Érdeklődési irányok: Tárgyias – Megvalósító

Az ilyen érdeklődésű emberek szívesen dolgoznak szerszámokkal, eszközökkel vagy gépekkel, állítanak elő vagy javítanak különböző tárgyakat. Szeretik, ha munkájuknak kézzelfogható eredménye van. Fontosnak tartják, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhessék munkájukat.

 

Munkamód: Tárgyias – Gyakorlatias – Önálló

 

Ez azt jelenti, hogy a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” tevékenysége középpontjában tárgyak alakítása, javítása áll. Eszközöket, szerszámokat használ, azokkal ügyesen bánik. Elsősorban azt kedveli, ha az általa végzett munka során kézzelfogható dolgokkal foglalkozhat. Előnyben részesíti, ha munkája során a munkafolyamatokat egyedül, saját tempójában végezheti. A munkájáért egyedül vállalja a felelősséget.

 

Milyen eséllyel találok munkát, ha „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” leszek?

 

Elhelyezkedési kilátások (várható munkaerőpiaci kereslet):

 

A gépjármű- és motorkarbantartó, -javító magánvállalkozóként dolgozhat, vagy autóipari cégeknél, járműfenntartással foglalkozó üzemekben, márkaszervizekben helyezkedhet el.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma meghaladja a képzést elvégzők számát, ezért könnyen talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

 

Mennyi lesz a bérem, ha „Gépjármű- és motorkarbantartóként, -javítóként” fogok dolgozni?

 

A fizetés a gépjármű- és motorkarbantartó, -javító szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve az autóipari, járműfenntartással foglalkozó vállalkozás méretétől, földrajzi elhelyezkedésétől, forgalmától függően változhat.

A „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” fizetése elmarad az országos átlagbértől.

Az átlagkereset havi bruttó 280.000 Ft.

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha a „Gépjármű- és motorkarbantartó, -javító” foglalkozást választom?

 

Betölthető munkakörök:

 

Autó szervizelő

Autóbevizsgáló autószerelő

Autóbusz-szerelő

Autódiagnosztikai szerelő

Autófutómű-beállító

Autógumi-javító

Autójavító

Dieselmotor szerelő

Gázautószerelő

Gépjárműtechnikai szerelő

Gépjármű- és klímaberendezés-szerelő

Gumijavító és centírozó

Kamionszerelő

Közúti járműszerelő

Nehézgépjármű szerelő

Teherautó-szerelő

 

Rokon foglalkozások:

 

Karosszérialakatos

Festékszóró, fényező