Helpdesk operátor

HELPDESK OPERÁTOR

Foglalkozási terület: Informatika

6-jegyű FEOR kód: 314202

 

Miből fog állni a munkám, ha a „Helpdesk operátor” foglalkozást választom?

 

A „Helpdesk operátor” telefonon, e-mailben, chaten és web felületen beérkező informatikai jellegű problémákat, hibajelentéseket kezel, és old meg távmenedzsment eszközökkel vagy a helyszínen. A felhasználókat segíti, támogatja a hibák feltárásában és megszüntetésében. Fogadja az ügyfelektől érkező IT hívásokat. Feltérképezi a felhasználói igényeket. Beazonosítja és pontosítja a bejelentett problémákat. Megállapítja az elvégzendő feladatokat. A hibajelentéseket kezelő rendszert (ticketing rendszer) működtet. A hibák analitikus feldolgozása során behatárolja az okokat. Megoldásokat dolgoz ki és tesztel. A munkakör tudásszintjét meghaladó problémákat továbbítja a megfelelő megoldási szintre, a belső vagy külső szakértőkhöz. Az IT rendszereket monitorozza, a riasztásokat kezeli. Az újonnan fejlesztett funkciókat teszteli. Feladatkörébe tartozhat a PC/laptop munkaállomások, IP és mobiltelefonok, nyomtatók, egyéb IT, irodai hardver és szoftver eszközök telepítése, mozgatása, helyszíni szervizelése, konfigurálása, installálása. Koordinálja a hardver és szoftver beállításokat a különböző platformokon. A hívásokat, bejelentéseket adminisztrálja, hibadokumentációt készít. Felhasználói fiókok, jogosultságok kezelését végzi. Munkavégzése során alkalmanként panaszkezelésre is sor kerülhet.

 

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik a „Helpdesk operátor”?

 

A helpdesk operátor elsősorban informatikai eszközökkel dolgozik, munkaeszközei:

  • Számítógép – személyi számítógép vagy laptop – internetkapcsolattal, amely alkalmas operációs rendszer futtatására, kis és közepes hálózatok forgalomirányítási feladataira;
  • Szoftverek, például:
    • szerver és desktop/mobil operációs rendszerek (pl. Windows, Linux, Android, iOS);
    • web fejlesztő eszközök (pl. MS Visual Web Developer);
    • multimédia fejlesztő eszközök (pl. Adobe CS);
    • irodai szoftvercsomag (pl. Microsoft Office, LibreOffice);
  • Kábelek, kábelezéshez szükséges szerszámok pl. csipesz, csavarhúzó és tesztelők.

Milyen munkakörnyezetben fogok dolgozni, ha „Helpdesk operátor” leszek?

 

A helpdesk operátor a munkáját beltéri helyszínen, jellemzően ergonómikus, modern munkakörnyezetben, a számítógépe előtt ülve végzi. Amennyiben csapatmegbeszélésekre kerül sor, annak a helyszíne egy arra alkalmas iroda, vagy interneten keresztül történő konferencia megbeszélés (például Skype).

A helpdesk operátor 40 órás, szokásos munkaidő keretben, de eltérő műszakokban, vagy készenléti rendszerben dolgozik. A hétvégi munkavégzés is előfordulhat.

 

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Helpdesk operátor” szeretnék lenni?

 

Ahhoz, hogy valaki helpdesk operátorként dolgozzon, több lehetséges továbbtanulási irányt is választhat. Az „Informatika” szakmacsoporton belül folyó „Informatikai rendszerüzemeltető” (OKJ 54 481 06) a „Gazdasági informatikus” (OKJ 54 481 02) és a „Műszaki informatikus” (OKJ 54 481 05) szakképzés megszerzése is megfelelő lehet. Az oktatás történhet iskolarendszerű nappali vagy esti-levelező, valamint iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében.

Aszerint, hogy melyik képzési formát választjuk, eltérő a képzés időtartama. Az iskolarendszerű nappali képzés jellemzően szakgimnáziumokban folyik, ahol érettségit követően ágazati érettségivel 1 év, annak hiányában 2 év alatt szerezhető meg a szakképesítés.

Az esti-levelező vagy a felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 960-1440 óra között változhat a képzési idő.

 

Részszakképesítések:

 

Hálózati operációsrendszer-üzemeltető” (OKJ 51 481 04)

Hálózati rendszerüzemeltető (OKJ 51 481 05)

Hálózati támogatási munkatárs (OKJ 51 481 06)

 

A másik lehetőség a felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés a Gazdaságinformatikus (Business Informatics) vagy a Műszaki informatikus (Computer Science Engineer) alapképzési szakra.

Képzési terület: Informatika        

A képzési idő félévekben: 7 félév

 

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény):

 

A szakképesítések megszerzésének előfeltétele: szakgimnáziumokban az alapfokú iskolai végzettség, felsőfokú tanulmányoknál az érettségi.

 

Továbblépési lehetőség: Webfejlesztő (OKJ 55 213 02), Mobilalkalmazás-fejlesztő (OKJ 55 213 04), Multimédia-alkalmazásfejlesztő (OKJ 55 213 05) ráépülő szakképzésben, valamint a mester és doktori képzésekben való részvétel.

 

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

 

A szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

 

A régió iskolái közül az alábbiakban folyik képzés:

 

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképző Centrum Pataky István Híradásipari és Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Szily Kálmán Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Budapest)

Tatabányai Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Tata)

Salgótarjáni Szakképzési Centrum Stromfeld Aurél Gépipari, Építőipari és Informatikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Salgótarján)

Ceglédi Szakképzési Centrum Nagykátai Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Nagykáta)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Belvárosi Gazdasági Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Csete Balázs Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Pestszentlőrinci Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma (Budapest)

SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium (Budapest)

Soter-Line Oktatási Központ (Budapest)

 

A Gazdaságinformatikus (BSc) alapképzést folytató felsőoktatási intézmények a régióban:

 

Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi Számviteli Kar

Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdálkodási Kar

Wekerle Sándor Üzleti Főiskola

Zsigmond Király Egyetem

Gábor Dénes Főiskola

 

A Műszaki informatikus (BSc) alapképzést folytató felsőoktatási intézmények a régióban:

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar

Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kar

Gábor Dénes Főiskola

 

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha a „Helpdesk operátor” foglalkozást választom?

A „Helpdesk operátor” tevékenysége szellemi munka. A szakember sok időt tölt számítógépes ülőmunkával az irodában. A képernyős munkavégzés fokozottan igénybe veszi a szemet, mozgásszerveket, idegrendszert. Állandóan készenlétben van, gyakran feszült felhasználókkal kerül kapcsolatba, és gyors megoldást kell találnia a hibák elhárítására, ami stresszel járhat.

A következő egészségügyi követelmények szükségesek a „Helpdesk operátor” szakma gyakorlásához:

  • tartós ülőmunkával járó igénybevételre alkalmas mozgásszervi (gerinc, kéz, kar), szív- és érrendszeri, anyagcsere, endokrinológiai, idegrendszeri (egyes eszméletvesztéssel járó kórképek kizáró okot jelenthetnek) és pszichés (fokozott figyelemre és együttműködésre van szükség) egészségi állapot;
  • jó látás.

 

Egészségre ártalmas tényezők:

  • ergonómiai kóroki tényezők (tartós ülés hatásai);
  • fokozott figyelem, időkényszer okozta stressz;
  • képernyő, számítógép tartós használata által kiváltott egészségkárosító tényezők (látás, idegrendszeri elváltozások).

 

A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülésspecifikus módosításával, a munkakörnyezet ergonómikus kialakításával, akadálymentesítésével, speciális eszközök beszerzésével, megfelelő védőeszközök használatával mozgássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok jelentős részének elvégzése.

A munkakörnyezet akadálymentesítésével, illetve a megfelelően illesztett segítő technológia igénybevételével hallássérült és látássérült személyek is foglalkoztathatóak ebben a szakmában.

 

Milyen személyes jellemzők előnyösek a „Helpdesk operátor” foglalkozásnál?

 

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

A „Helpdesk operátor” szakma azoknak felel meg leginkább, akikre jellemzőek az alábbi kompetenciák, érdeklődés és munkamód típusok:

 

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek):

  • Digitális kompetencia a hardverek és a szoftverek üzemeltetéséhez;
  • Önállóság a munkafolyamat megszervezésében;
  • Figyelem az információk közötti gyors tájékozódáshoz, a hibafeltáráshoz;
  • Kommunikációs képesség a felhasználói problémák megértéséhez, az információk érthető megfogalmazásához;
  • Konfliktuskezelés, stressztűrés a panaszok és a sürgető határidők miatt.

 

Érdeklődési irányok: Tárgyias – Megvalósító – Közösségi

 

Az ilyen érdeklődésű emberek szívesen dolgoznak eszközökkel vagy gépekkel (pl. számítógép). Szeretik, ha munkájuknak kézzelfogható eredménye van. Fontosnak tartják, hogy mások számára hasznos, fontos, segítő vagy szolgáltató tevékenységet végezhessenek.

 

Munkamód: Tárgyias – Személyközpontú – Gyakorlatias

 

Ez azt jelenti, hogy a helpdesk operátor tevékenysége a tárgyakra (informatikai jellegű hibák elhárítása) és a személyekre (felhasználók segítése, támogatása) egyaránt irányul. Emberekkel teremt és tart fenn kapcsolatot, kommunikál szóban-írásban/személyesen/telefonon /levélben, emberek ügyében eljár. Előnyben részesíti, ha az általa végzett munka során kézzelfogható dolgokkal foglalkozhat.

 

Milyen eséllyel találok munkát, ha „Helpdesk operátor” leszek?

 

Elhelyezkedési kilátások (várható munkaerőpiaci kereslet):

 

A helpdesk operátor iránt jelentős a munkaerőpiaci kereslet.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma meghaladja a képzést elvégzők számát, ezért könnyen talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

 

Mennyi lesz a bérem, ha „Helpdesk operátorként” fogok dolgozni?

 

A fizetés a helpdesk operátor szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve a vállalkozás méretétől, földrajzi elhelyezkedésétől, árbevételétől függően változhat.

A „Helpdesk operátor” fizetése az országos átlagbér közelében van.

Az átlagkereset havi bruttó 300.000 Ft.

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha a „Helpdesk operátor” foglalkozást választom?

 

Betölthető munkakörök:

 

Adatbázis asszisztens

PC-támogató

Rendszeradminisztrátor

Számítógép programozó asszisztens

Számítógép ügyeletes

Számítógépes kisegítő technikus

Számítógépes műszaki technikus

Számítógépes rendszerkarbantartó

 

Rokon foglalkozások:

 

Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus

IT mentor

Számítógép-hálózat és rendszer-technikus

Webrendszer-hálózati asszisztens