Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus

INFORMATIKAI ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK FELHASZNÁLÓIT TÁMOGATÓ TECHNIKUS

 

Foglalkozási terület: Informatika

6-jegyű FEOR kód: 314200

 

Miből fog állni a munkám, ha az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” foglalkozást választom?

 

Az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” műszaki segítséget nyújt a felhasználók részére, közvetlenül vagy telefonon, e-mailben vagy más elektronikus eszköz segítségével. Többek között szoftverrel, hardverrel, számítógépes periféria berendezésekkel, hálózatokkal, adatbázisokkal és internettel kapcsolatos problémákat diagnosztizál és old meg. Iránymutatást és támogatást nyújt a különféle rendszerek üzembe helyezésével, telepítésével és karbantartásával kapcsolatban. Válaszol a felhasználók szoftver- vagy hardverüzemeltetéssel kapcsolatos kérdéseire. A felügyelete alá tartozó rendszer működését folyamatosan ellenőrzi a megfelelő üzemelés biztosítása és a hibák kiszűrése érdekében. Hardvert, szoftvert vagy periféria berendezéseket telepít, és ezek kisebb hibáit javítja a tervezési vagy telepítési leírás alapján. Felügyeli a távközlési és/vagy számítógépes rendszerek napi teljesítményét, terhelési adatait. Üzembe helyezi az alkalmazottak által használandó berendezéseket. Elvégzi a kábelek, operációs rendszerek vagy a szükséges szoftverek megfelelő telepítését. A napi adatkommunikációs tranzakciókról, problémákról és kiigazító intézkedésekről, illetve a telepítési műveletekről nyilvántartást vezet. Tanulmányozza a felhasználói kézikönyveket, műszaki leírásokat és egyéb dokumentumokat.

 

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus”?

 

Az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus elsősorban informatikai eszközökkel dolgozik, munkaeszközei:

  • Számítógép – személyi számítógép vagy laptop – internetkapcsolattal, amely alkalmas operációs rendszer futtatására, kis és közepes hálózatok forgalomirányítási feladataira;
  • Szoftverek, például:
  • Szerver és desktop/mobil operációs rendszerek (pl. Windows, Linux, Android, iOS);
  • Web fejlesztő eszközök (pl. MS Visual Web Developer);
  • Multimédia fejlesztő eszközök (pl. Adobe CS);
  • Irodai szoftvercsomag (pl. Microsoft Office, LibreOffice);
  • Kábelek, kábelezéshez szükséges szerszámok, pl. csipesz, csavarhúzó és tesztelők.

 

Milyen munkakörnyezetben fogok dolgozni, ha „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” leszek?

 

Az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus a munkáját beltéri helyszínen, irodában, jellemzően a számítógépe előtt ülve végzi. Amennyiben csapatmegbeszélésekre kerül sor, annak a helyszíne egy arra alkalmas iroda vagy interneten keresztül történő konferencia megbeszélés (például Skype).

Az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus 40 órás, szokásos munkaidőben, többnyire egyműszakos munkabeosztásban dolgozik. Csúcsidőszakokban túlmunka előfordulhat.

 

 

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” szeretnék lenni?

 

Ahhoz, hogy valaki informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikusként dolgozzon, több lehetséges továbbtanulási irányt is választhat.

A szakgimnáziumokban, az „Informatika” szakmacsoporton belül folyó „Informatikai rendszerüzemeltető” (OKJ 54 481 06), a „Gazdasági informatikus” (OKJ 54 481 02) és a „Műszaki informatikus” (OKJ 54 481 05) szakképzés megszerzése is megfelelő lehet.

Az oktatás történhet iskolarendszerű nappali vagy esti-levelező, valamint iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében. Aszerint, hogy melyik képzési formát választjuk, eltérő a képzés időtartama. Az iskolarendszerű nappali képzés jellemzően szakgimnáziumokban folyik, ahol érettségit követően ágazati érettségivel 1 év, annak hiányában 2 év alatt szerezhető meg a szakképesítés.

Az esti-levelező vagy a felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 960-1440 óra között változhat a képzési idő.

 

Részszakképesítések:

 

Hálózati operációsrendszer-üzemeltető (OKJ 51 481 04)

Hálózati rendszerüzemeltető (OKJ 51 481 05)

Hálózati támogatási munkatárs (OKJ 51 481 06)

 

A másik lehetőség a felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés a gazdaságinformatikus (Business Informatics) vagy a műszaki informatikus (Computer Science Engineer) alapképzési szakra.

Képzési terület: Informatika

A képzési idő félévekben: 7 félév

 

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény):

 

A szakképesítések megszerzésének előfeltétele: szakgimnáziumokban az alapfokú iskolai végzettség, felsőfokú tanulmányoknál az érettségi.

 

Továbblépési lehetőség: Webfejlesztő (OKJ 55 213 02), Mobilalkalmazás fejlesztő (OKJ 55 213 04), Multimédia-alkalmazásfejlesztő (OKJ 55 213 05) ráépülő szakképzésben való részvétel, valamint a mester és doktori képzésekben való részvétel.

 

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

 

A szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

 

A régió iskolái közül az alábbiakban folyik képzés:

 

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Pataky István Híradásipari és Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Puskás Tivadar Távközlési Technikum Infokommunikációs Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Szily Kálmán Műszaki Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Két Tanítási Nyelvű Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Újpesti Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Komplex Szakképzési Centrum Weiss Manfréd Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Budapest)

Tatabányai Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma (Tata)

Salgótarjáni Szakképzési Centrum Stromfeld Aurél Gépipari, Építőipari és Informatikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Salgótarján)

Ceglédi Szakképzési Centrum Nagykátai Ipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Nagykáta)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Belvárosi Gazdasági Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Csete Balázs Szakgimnáziuma (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Varga István Kereskedelmi, Közgazdasági Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Pestszentlőrinci Közgazdasági és Informatikai Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája (Budapest)

Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum Katona József Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Felnőttoktatási Gimnáziuma

SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium (Budapest)

Soter-Line Oktatási Központ (Budapest)

 

Gazdaságinformatikus (BSc) alapképzést folytató felsőoktatási intézmények a régióban:

Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar

Budapesti Corvinus Egyetem Gazdálkodástudományi Kar

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdálkodási Kar

Wekerle Sándor Üzleti Főiskola

Zsigmond Király Egyetem

Gábor Dénes Főiskola

 

Műszaki informatikus (BSc) alapképzést folytató felsőoktatási intézmények a régióban:

 

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar

Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Kar

Gábor Dénes Főiskola

 

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” foglalkozást választom?

 

Tevékenysége szellemi munka: műszaki segítséget nyújt a felhasználók részére, közvetlenül vagy telefonon, e-mailben vagy más elektronikus eszköz segítségével. A szakember sok időt tölt számítógépes képernyő előtti ülőmunkával az irodában.

Ezzel a tevékenységgel szembeni egészségi elvárások:

  • jó látás;
  • jó színlátás a hardver telepítéséhez, javításához;
  • jó hallás;
  • jó beszélőképesség;
  • tartós ülőmunkára való alkalmasság;
  • ujjak, kezek és karok terhelhetősége;
  • fokozott figyelem és együttműködés;
  • létrán végzett kábelezéshez jó egyensúlyérzék, folyamatos fokozott figyelem és éber tudatállapot.

 

A munkakör átszervezésével, egyéni, sérülésspecifikus módosításával, a munkakörnyezet ergonómikus kialakításával, speciális eszközök beszerzésével, megfelelő védőeszközök használatával, mozgás-, látás- és hallássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok jelentős részének elvégzése. Meghatározó, hogy a mozgás-, a látó- ill. hallórendszer mely része, mikor és mennyire károsodott, és ez milyen mértékű funkciócsökkenést okoz.

 

Milyen személyes jellemzők előnyösek az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” foglalkozásnál?

 

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

Az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” szakma azoknak felel meg leginkább, akikre jellemzőek az alábbi kompetenciák, érdeklődés és munkamód típusok:

 

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek):

 

  • Digitális kompetencia a hardverek és szoftverek üzemeltetéséhez;
  • Önállóság a munkafolyamat megtervezésében, megszervezésében;
  • Figyelem az információk közötti gyors tájékozódáshoz, a hibafeltáráshoz;
  • Kommunikációs képesség a felhasználói problémák megértéséhez, az információk érthető megfogalmazásához.

 

Érdeklődési irányok: Tárgyias – Megvalósító – Irányító

 

Az ilyen érdeklődésű emberek szívesen dolgoznak eszközökkel vagy gépekkel (pl. számítógép). Szeretik, ha munkájuknak kézzelfogható eredménye van. Gyorsan átlátják a különféle helyzetek követelményeit, és hajlandóak a megoldás érdekében cselekedni.

 

Munkamód: Tárgyias – Gyakorlatias – Aprólékos

 

Ez azt jelenti, hogy az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus tevékenysége számítógépes hálózatok felügyeletére irányul.

Elsősorban azt kedveli, ha munkája során a munkafolyamatokat egyedül, saját tempójában végezheti. Előnyben részesíti, ha az általa végzett munka során kézzelfogható dolgokkal foglalkozhat. A feladatokat pontosan, sorrendben szereti végezni.

 

Milyen eséllyel találok munkát, ha „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” leszek?

 

Elhelyezkedési kilátások (várható munkaerőpiaci kereslet):

 

Az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus iránt jelentős a munkaerőpiaci kereslet.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma meghaladja a képzést elvégzők számát, ezért könnyen talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

 

Mennyi lesz a bérem, ha „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus”-ként fogok dolgozni?

 

A fizetés az informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve a vállalkozás méretétől, földrajzi elhelyezkedésétől, árbevételétől függően változhat.

Az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” fizetése jelentősen meghaladja az országos átlagbért.

Az átlagkereset havi bruttó 400.000 Ft.

 

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha az „Informatikai és kommunikációs rendszerek felhasználóit támogató technikus” foglalkozást választom?

 

Betölthető munkakörök:

 

Adatbázis asszisztens

PC-támogató

Rendszeradminisztrátor

Számítógép programozó asszisztens

Számítógép ügyeletes

Számítógépes kisegítő technikus

Számítógépes műszaki technikus

Számítógépes rendszerkarbantartó

 

Rokon foglalkozások:

 

IT mentor

Számítógéphálózat- és rendszertechnikus

Webrendszer-hálózati asszisztens

Helpdesk operátor