Park- és kertépítő, -gondozó

PARK- ÉS KERTÉPÍTŐ, -GONDOZÓ

Foglalkozási terület: Mezőgazdaság

6-jegyű FEOR kód: 611536

 

Miből áll a munkája annak, aki a „Park- és kertépítő, -gondozó” foglalkozást választja?

 

A „Park- és kertépítő, -gondozó” feladata a zöldfelületek (fű- és virágfelületek, fásszárú dísznövények), a parkok és kertek növényeinek gondozása, fenntartása. A talaj minőségének, az éghajlati viszonyoknak és a piaci igényeknek megfelelő dísznövények telepítését, termesztését, valamint azok kiültetését – közterekre és magán kertekbe – végzi. Előkészíti a munkaterületet, talajt. Kiválasztja a munkájához szükséges anyagokat, eszközöket, gépeket. Termesztő közeget kever. Vet, dugványoz vagy ültet. Talajmunkákat, gyomirtást, tápanyag-utánpótlást, öntözést végez. A kiöregedett növényeket kiszedi a földből, illetve új dísznövényeket, csemetéket, díszfákat, díszcserjéket ültet. Virágágyat, kőedényt beültet. Gyepet létesít. Általános kertészeti munkákat is végez – öntöz, metsz, füvet nyír stb. – annak érdekében, hogy a kiültetett növények sokáig életben maradjanak. Sport- és játszóterek fizikai állapotát fenntartja. Érett magvakat gyűjt, válogat, osztályoz, tárol. Üzemelteti, használja, karbantartja a kéziszerszámokat, eszközöket, erőgépeket.

 

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik a „Park- és kertépítő, -gondozó”?

 

A „Park- és kertépítő, -gondozó” munkája során elsősorban mezőgazdasági eszközöket, gépeket és berendezéseket használ:

  • termesztési, nevelési kéziszerszámok és gépek, pl. öntöző berendezés, metszőolló, ásó, kapa, gereblye;
  • növényvédő és talajjavító eszközök és berendezések: permetezőgép, rotációs kapa, trágyaszóró gép stb.;
  • fűkasza, fűnyíró gép;
  • virágcserép, virágláda, dézsa.

 

Anyagok terén többek között dugványokkal, magokkal, facsemetékkel, növényi szaporító anyagokkal, földdel, (mű)trágyával és más tápanyagokkal, valamint vegyi anyagokkal dolgozik.

 

Milyen munkakörnyezetben fog dolgozni, aki „Park- és kertépítő, -gondozó” lesz?

 

A „Park- és kertépítő, -gondozó” munkája nagyrészt a szabadban zajlik, ami jellemzően például egy kertészethez, díszfaiskolához tartozik, illetve a parkban, kertben, aminek az építésére megbízást kapott.

 

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Park- és kertépítő, -gondozó” szeretnék lenni?

 

Ahhoz, hogy valaki park- és kertépítő, -gondozóként dolgozzon, a „Mezőgazdaság” szakmacsoporton belül a „Parkgondozó” (OKJ 21 622 02) és a „Kertépítő és -fenntartó” (OKJ 31 622 01) részszakképesítések megszerzése is megfelelő lehet. A képzés történhet iskolarendszerű nappali, valamint iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében. Aszerint, hogy melyik képzési formát választjuk, eltérő a képzés időtartama. Az iskolarendszerű nappali képzés jellemzően a szakiskolákban vagy „készségfejlesztő iskolákban” folyik. (A készségfejlesztő iskola az értelmileg akadályozott, középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók részére biztosítja az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő, egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását.) A szakiskolai képzés során, egy előkészítő évfolyamot követően, 2 év alatt szerezhető meg a szakképesítés. A készségfejlesztő iskolában a képzési idő 4 év.

A felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 240-360 óra között változhat a képzési idő.

A képzés részben elméleti jellegű (20 %), részben gyakorlati (80%).

Az iskolai rendszerű képzésben az összefüggő szakmai gyakorlat időtartama az első szakképzési évfolyamot követően 70 óra.

 

A részszakképesítések megszerzésére hallássérültek és a tanulásban akadályozottak esetében, a Szakképzési Hídprogramban történő oktatás keretében, speciális, adaptált tanterv alapján is lehetőség van.

 

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény):

 

Alapfokú iskolai végzettség (az általános iskola nyolc évfolyamának elvégzése szükséges).

Betöltött 15. életév.

 

Továbblépési lehetőségek: Parképítő és -fenntartó technikus (OKJ 54 581 02) szakképesítés megszerzése

 

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

 

A „Park- és kertépítő, -gondozó” szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

 

A régió iskolái közül az alábbiakban folyik képzés:

 

Gödöllői Montágh Imre Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola (Gödöllő)

Tatabányai Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola (Tatabánya)

RIDENS Balassagyarmat-Nyírjes Általános Iskola, Szakgimnázium, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium (Balassagyarmat)

OKTÁV Továbbképző Központ (Budapest, Esztergom)

Mátrix Oktatási és Vizsgaközpont (Budapest)

SZTÁV Felnőttképző Zrt. (Budapest)

„IOSZIA” Duális Szakképzési és Felnőttképzési Intézmény Kft. (Budapest)

 

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha a „Park- és kertépítő, -gondozó” foglalkozást választom?

 

A park- és kertépítő, -gondozó többnyire közepesen nehéz fizikai munkát végez. Jellemző a görnyedés, a hajolás és guggolás, a folyamatos mozgás. Az anyagok és eszközök szállítása, kezelése is jó fizikai állapotot követel meg.

 

A következő egészségügyi követelmények szükségesek a szakma gyakorlásához:

  • közepesen nehéz fizikai munkavégzéssel járó igénybevételre alkalmas mozgásszervi (gerinc, kéz, kar), légzőszervi (egyes allergiás és légúti megbetegedések kizáró okot képezhetnek), szív- és érrendszeri, anyagcsere, endokrinológiai, idegrendszeri (egyes eszméletvesztéssel, egyensúlyzavarral és bénulással járó kórképek kizáró okot jelenthetnek) és pszichés (fokozott figyelemre és együttműködésre van szükség) egészségi állapot;
  • jó látás;
  • teljes látótér;
  • jó gyakorlati színlátás.

 

A „Park- és kertépítő, -gondozó” munkavégzése során előforduló, egészségre ártalmas tényezők:

  • szélsőséges időjárási helyzetek, erős nyári napsütés, a száraz meleg vagy ellenkezőleg, a nedves, nyirkos levegő hatásai;
  • pollenek okozta allergia;
  • baleseti lehetőség a talajmegmunkáló gépek, illetve más eszközök pl. metszőolló, fűkasza nem megfelelő használatából adódó kéz-, láb- és szemsérülések;
  • a növényvédő szerek és a talaj javítását szolgáló vegyi anyagok mérgező, allergizáló, irritatív hatásúak lehetnek.

 

A munkakör átszervezésével, személyre szabott, sérülésspecifikus módosításával, írásalapú kommunikációs csatornák használatával, egyéni elbírálás szerint, bizonyos részfeladatokat hallássérültek is végezhetnek.

Értelmi sérültek esetén egyes egyszerű résztevékenységek elvégzésére történő munkaköri betanítás során fontos a sokoldalú szemléltetés, az új ismeretek fokozatos, kisebb lépésekben való közlése, a többszöri ismétlés, begyakorlás, a munkafeladatok egyértelművé tétele, a könnyen érthető kommunikáció alkalmazása.

 

Milyen személyes jellemzők előnyösek a „Park- és kertépítő, -gondozó” foglalkozásnál?

 

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

A „Park- és kertépítő, -gondozó” szakma azoknak felel meg leginkább, akik rendelkeznek a következő kompetenciákkal, akikre jellemzőek az alábbi érdeklődés és munkamód típusok:

 

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek):

  • Kézügyesség a dugványozáshoz, ültetéshez, a metszőolló használatához;
  • Fizikai erőnlét az egész napos álláshoz, járkáláshoz, a virágládák cipeléséhez;
  • Kitartás, mivel munkája nem csupán saját teljesítményétől függ, hanem például az időjárástól is, nem szabad hamar feladnia a munkáját, mely gyakran monotonná is válhat.

 

Érdeklődési irányok: Tárgyias – Megvalósító

Az ilyen érdeklődésű emberek szívesen dolgoznak eszközökkel, anyagokkal. Szeretik, ha munkájuknak kézzelfogható eredménye van. Elfogadják mások irányítását és felügyeletét. Megadott utasítások szerint végzik a munkájukat, követik az előírásokat. Többnyire megszokott megoldásokat alkalmaznak, jobban kedvelik azokat a feladatokat, amelyek előre láthatóak és kiszámíthatóak.

 

Munkamód: Tárgyias – Aprólékos – Gyakorlatias – Kültéri

 

Ez azt jelenti, hogy a park- és kertépítő, -gondozó a munkavégzés során többféle eszközt (pl. kapa, metszőolló stb.) használ, velük ügyesen bánik. A feladatait pontosan, sorrendben végzi, kültéri helyszíneken. Szívesen fordítja figyelmét az apró részletekre. Kézzelfogható dolgokkal foglalkozik.

 

Milyen eséllyel találok munkát, ha Park- és kertépítő, -gondozó leszek?

 

A park- és kertépítő, -gondozó dolgozhat egy nagyobb kertészetben, parképítéssel, kerttervezéssel foglalkozó vállalatnál alkalmazottként, vagy vezethet saját vállalkozást. Jellemző a közfoglalkoztatás keretében történő munkavégzés is. A megváltozott munkaképességűeket alkalmazó akkreditált foglalkoztatóknál is el lehet helyezkedni ezzel a szakképesítéssel.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma hasonlóan alakul, mint a képzést elvégzők száma, ezért talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

 

Mennyi lesz a bérem, ha Park- és kertépítő, -gondozóként fogok dolgozni?

 

A fizetés a park- és kertépítő, -gondozó szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve a foglalkoztatás jellegétől függően változhat. A közfoglalkoztatásban vagy az akkreditált foglalkoztatóknál dolgozók alacsonyabb bérre számíthatnak.

A park- és kertépítő, -gondozó fizetése jelentősen elmarad az országos átlagbértől. A kezdő fizetés általában a minimálbér.

Az átlagkereset havi bruttó 140.000 Ft.

 

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha a Park- és kertépítő, -gondozó foglalkozást választom?

 

Betölthető munkakörök:

 

Kertépítő és -fenntartó

Kertépítő kertész

Kertépítő munkás

Kertgondnok

Temető gondnok

Park- és kertépítő, -gondozó

Parkápoló

Parképítő

Parkfenntartó

Parkkarbantartó

Parkkezelő

Parkosító

Parkrendező

Díszfaiskolai kertész

Faiskolai kertész

Faiskolai munkás

 

Rokon foglalkozások:

 

Dísznövény-, virág- és faiskolai kertész, csemetenevelő

Vegyes profilú gazdálkodó

Zöldségtermesztő

Mezőgazdasági technikus