Szállodai recepciós

SZÁLLODAI RECEPCIÓS

Foglalkozási terület: Vendéglátás és turisztika

6-jegyű FEOR kód: 422300

 

Miből fog állni a munkám, ha a „Szállodai recepciós” foglalkozást választom?

 

A „Szállodai recepciós” legfőbb feladata a vendégekkel való kapcsolattartás. Vendégeket fogad, regisztrál, kiadja a szobákat, tájékoztat a szálloda szolgáltatásairól, szobafoglalásokat intéz, továbbá a vendég távozásakor rendezi a számlát. Munkájával elősegíti, hogy a szállóvendégek jól érezzék magukat, elégedetten távozzanak, így ajánlják ismerőseiknek a szállodát, és amint alkalmuk nyílik rá, visszatérjenek. Feladata a szállásadás és a kiegészítő szolgáltatások megszervezése, végzése, irányítása. Magyar és idegen nyelven információt nyújt a szálloda szolgáltatásairól, árairól, és értékesíti azokat. Árajánlatokat készít, és küld meg az érdeklődőknek. Kezeli a szállásközvetítő rendszereket és a foglalásokat a szállodai szoftverben. Átveszi és nyilvántartja a szobafoglalási igényeket és az előleget. Az érkező vendégeket fogadja. Elvégzi a bejelentkezéssel kapcsolatos adminisztrációt (regisztrációt). Kiosztja a szobákat és átadja a szobakulcsokat. Amikor az érkező vendég foglalása nincs rendben, ellenőrzi az aznapi megrendeléseket, és a vendég számára megfelelő megoldást biztosít. A vendégek igényei alapján éttermeket javasol. Színházjegyet foglal, programokat, látnivalókat, vásárlási lehetőségeket ajánl. Taxit rendel. Amennyiben a vendég megrendeli a szálloda éttermi, gyógy- és wellness szolgáltatásait, erről tájékoztatást ad a szálloda érintett részlegeinek. Előfordulhat, hogy a vendég elégedetlen a szobájával. Lehetőség szerint lebonyolítja a szobacserét. Textília csere, mosatás vagy karbantartási igény esetén felveszi a kapcsolatot a háztartási vagy karbantartó szolgáltatókkal. Ha a vendéggel baleset történik vagy ellopják kisebb értékű tárgyát, végrehajtja a szükséges intézkedéseket, elkészíti a jegyzőkönyvet.

Távozáskor lebonyolítja a számla kiegyenlítését. Ismerteti a vendéggel a számla tartalmát és a fizetési módokat, elkészíti a számlát. Átveszi a számla ellenértékét. Bizonylatolja a pénzforgalmat, kezeli a készpénzt és a készpénzt kímélő fizetési eszközöket. Kezeli a széfet. Valutát vált. Elszámol a bevétellel. Ügyviteli és egyéb szakmai szoftvereket, irodatechnikai berendezéseket kezel. Elvégzi a vendég be-kijelentkezésével és ott-tartózkodásával kapcsolatos adminisztrációt. Ellenőrizni a foglalásokkal kapcsolatos nyilvántartásokat. Műszak végén a váltás részére átadja a műszakot.

 

Milyen eszközökkel, anyagokkal dolgozik a „Szállodai recepciós”?

 

A „Szállodai recepciós” munkája során a jó kommunikációs képességére támaszkodik leginkább, és az alábbi eszközök használata támogatja munkavégzését:

 

  • a számítógép és a számítógéphez kapcsolódó eszközök, internet, ügyfél-nyilvántartási informatikai rendszer, Hostware szállodai szoftver stb. ;
  • bankkártya-leolvasó;
  • UV lámpa, valutavizsgáló;
  • kulcskártya-író;
  • zártláncú video rendszer;
  • irodatechnikai berendezések, nyomtató, fénymásoló;
  • kommunikációs eszközök, különböző telefonok és levelezési rendszerek;
  • nyomtatott anyagok: prospektusok, térképek, szótárak, menetrendek, tarifalisták;
  • címjegyzékek, reklámbrosúrák stb.;
  • különféle nyomtatványok pl. a bejelentkezéshez.

 

Milyen munkakörnyezetben fogok dolgozni, ha „Szállodai recepciós” leszek?

 

A „Szállodai recepciós” a munkáját beltéri helyszínen, a szálloda vagy szálláshely előcsarnokában található pultnál végzi.

A „Szállodai recepciós” 40 órás, szokásos munkaidő keretben dolgozik. Munkaidő beosztása alkalmazkodik a munkahelye üzemelési idejéhez. Jellemző a többműszakos foglalkoztatás, az esti, ill. éjszakai és hétvégi munkavégzés.

 

Milyen képzést célszerű választanom, ha „Szállodai recepciós” szeretnék lenni?

 

Ahhoz, hogy valaki „Szállodai recepciósként” dolgozzon, a „Vendéglátás, turizmus” szakmacsoporton belül a „Szállodai recepciós” (OKJ 52 812 01) szakképesítés megfelelő választás lehet. Az oktatás iskolarendszeren kívüli felnőttképzés keretében, tanfolyami formában történik. A felnőttképzésben, a képzőhelytől függően, 800-1200 óra között változhat a képzési idő.

 

Szükséges előképzettség (bemeneti követelmény):

 

A szakképesítés megszerzésének előfeltétele: érettségi.

 

Továbblépési lehetőség: felsőfokú továbbtanulás a „Turizmus-vendéglátás” (Tourism and Catering) alapszakon, részvétel a „Turizmus-menedzsment” (Tourism Management) mesterképzésben

 

Melyik iskolában szerezhetem meg a szakképesítést?

 

A szakképzés választásakor a lakóhelyhez közeli vagy a sajátos nevelési igényű fiatalokat fogadó intézményeknél érdemes tájékozódni (honlap, „Nyílt Nap” stb.) a konkrét lehetőségekről.

 

A felnőttképzés keretében a régióban az alábbi képzőhelyeken folyik képzés:

 

EFEB Felnőttoktatási Központ (Budapest)

Klasszis Oktatási Kft. (Budapest)

Pannon Kincstár Üzleti Akadémia (Budapest)

Alfaképző KISOSZ (Budapest)

PRIMEX Oktatási Kft. (Budapest)

 

Milyen egészségi követelményeknek kell megfelelni, ha a „Szállodai recepciós” foglalkozást választom?

 

A „Szállodai recepciós” munkája szellemi munka, mely könnyű fizikai terheléssel jár. Munkaideje jelentős részét a pultnál állva vagy ülve tölti, gyakori számítógép-használat mellett.  Megterhelő lehet a váltott műszakhoz történő alkalmazkodás. Munkája (pl. a pénzkezelés) állandó, fokozott figyelmet igényel. Folyamatos készenlétben van, nagyszámú személyforgalmat és telefonhívást bonyolít, esetenként feszült vendégekkel kerül kapcsolatba, ami stresszel járhat.

 

A „Szállodai recepciós” munkavégzése közben elsősorban kommunikációs képességét használja, így a munka végzését támogató egészségügyi követelmények a következők:

  • könnyű fizikai és szellemi munkavégzéssel járó igénybevételre alkalmas mozgásszervi (gerinc, kéz, kar, ujjak), légzőszervi, szív- és érrendszeri, anyagcsere, endokrinológiai, idegrendszeri (egyes eszméletvesztéssel, egyensúlyzavarral és bénulással járó kórképek kizáró okot jelenthetnek) és pszichés (fokozott figyelemre és együttműködésre van szükség) egészségi állapot;
  • jó látás;
  • jó kommunikációs képesség, hogy a szállóvendégek jól értsék, amit ő mond, könnyen meg tudja értetni magát;
  • jó hallás a hozzá forduló vendégek megértése miatt.

 

Környezeti ártalmak:

  • A „Szállodai recepciós” munkájára jellemzőek környezeti ártalmak: ergonómiai kóroki tényezők (tartós állás, ülés, billentyűzet- és egérhasználat hatásai);
  • fokozott figyelem, időkényszer, konfliktushelyzetek okozta stressz;
  • képernyő, számítógép tartós használata által kiváltott egészségkárosító tényezők (látás, idegrendszeri elváltozások).

 

A sérüléstípusoknak megfelelő módosításokkal, a funkciócsökkenés kompenzálásával, a munkakör átszervezésével, a munkakörnyezet ergonómikus kialakításával, speciális eszközök beszerzésével, mozgás-, hallás- és látássérültek számára is lehetővé válhat a munkafeladatok egy részének elvégzése.

 

Milyen személyes jellemzők előnyösek a „Szállodai recepciós” foglalkozásnál?

 

Amikor döntést hozunk, fontos átgondolnunk, hogy rendelkezünk-e az adott foglalkozásra jellemző egyéni sajátosságokkal (érdeklődés, képességek, készségek, munkamód). A tulajdonságok megléte valószínűvé teszi, hogy örömmel végezzük a munkánkat, és sikeresek, elégedettek leszünk az adott foglalkozásban. Természetesen minden foglalkozásnál más és más személyes jellemzők előnyösek, és mi magunk is különbözünk egymástól abban, hogy milyen mértékben rendelkezünk ezekkel.

A „Szállodai recepciós” szakma azoknak felel meg leginkább, akikre jellemzőek az alábbi kompetenciák, érdeklődés és munkamód típusok:

 

Kompetenciák (legfontosabb készségek, képességek):

  • Kommunikációs képesség a vendégekkel való kapcsolatteremtés érdekében, az információk érthető megfogalmazásához;
  • Figyelem az információk közötti gyors tájékozódáshoz, a pénzkezeléshez;
  • Idegen nyelvi kompetencia, amennyiben külföldi szállóvendégeket fogad;
  • Kitartás, hogy az egész napos munkavégzést jól bírja, képes legyen kedvesen válaszolni a hozzá fordulók kérdéseire még a munkanap végén is;
  • Digitális kompetencia a számítógép használatához;
  • Tolerancia, hogy a különféle személyiségű vendégeket el tudja fogadni, és megtalálja a számukra legkedvezőbb megoldást;
  • Konfliktuskezelés, stressztűrés a recepciósok közvetítői szerepéből adódó nézeteltérések rendezéséhez.

 

Érdeklődési irányok: Közösségi – Irányító – Megvalósító

 

Az ilyen érdeklődésű emberek fontosnak tartják, hogy mások számára hasznos, segítő vagy szolgáltató tevékenységet végezhessenek. Szeretnek beszélgetést kezdeményezni, közreműködni mások szükségleteinek felismerésében. Kedvelik az olyan munkákat, ahol személyes kontaktusra van szükség. Olyan helyzetekben érzik jól magukat, ahol mindig van megoldandó feladat, és vállalhatják a kezdeményező, irányító, szervező szerepet. Fontosnak tartják, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhessék munkájukat.

 

Munkamód: Személyközpontú – Gyakorlatias – Végrehajtó

 

Ez azt jelenti, hogy a „Szállodai recepciós” tevékenysége a személyekre (ügyfelek tájékoztatása) irányul. Emberekkel teremt és tart fenn kapcsolatot, kommunikál szóban-írásban/személyesen/telefonon. Előnyben részesíti, ha az általa végzett munka során kézzelfogható dolgokkal foglalkozhat. Szívesen dolgozik másokat segítve munkájával, teljesít utasításokat. Fontosnak tartja, hogy jól meghatározott keretek között, pontos szabályok alapján végezhesse munkáját. Biztonságot jelent, ha tisztában van teendőivel, és megnyugtató, ha tudja, pontosan meddig terjed a felelőssége.

 

Milyen eséllyel találok munkát, ha „Szállodai recepciós” leszek?

 

Elhelyezkedési kilátások (várható munkaerőpiaci kereslet):

 

A „Szállodai recepciós” kereskedelmi szálláshelyeken, szállodákban, panziókban helyezkedhet el. A turizmus és gasztronómia egyre több vendéglátással foglalkozó intézménynek biztosít megélhetést, ráadásul nem csak az ötcsillagos, hanem a háromcsillagos szállodák is nagyon keresettek, vagy akár a kisebb panziók is megtalálják a maguk célcsoportját. A „Szállodai recepciós” iránt növekvő a munkaerőpiaci kereslet.

Várhatóan a képzéssel betölthető állások száma hasonlóan alakul, mint a képzést elvégzők száma, ezért talál munkát, aki ezt a foglalkozást választja.

 

Mennyi lesz a bérem, ha „Szállodai recepciósként” fogok dolgozni?

 

A fizetés a „Szállodai recepciós” szakmai tapasztalatától, életkorától, illetve a vállalkozás méretétől, földrajzi elhelyezkedésétől, árbevételétől függően változhat.

A „Szállodai recepciós” fizetése rendszerint alacsonyabb, mint az országos átlagbér.

Az átlagkereset havi bruttó 250.000 Ft.

 

Milyen munkakörökben dolgozhatok, ha a „Szállodai recepciós” foglalkozást választom?

 

Betölthető munkakörök:

 

Hotel recepciós

Kemping recepciós

Panzió recepciós

Szállodai fogadóportás

Szállodai főportás (vezetői funkció nélkül)

 

Rokon foglalkozások:

 

Recepciós

Ügyfélszolgálati központ tájékoztatója

Ügyfél-tájékoztató